tirsdag 3. februar 2009

Tegneserier

Etter at jeg begynte i jobben som skolebibliotekar har jeg gjennom kurs og tips fra andre skolebibliotekarer fått et lite innblikk i tegneseriens verden. Fra før strakk mine kjennskaper seg stort sett til seriestriper som er kjent fra aviser eller julehefter. Nå har jeg også lært at det blant annet finnes tegneserieromaner og serieromaner (flere romaner i en serie, gjerne gitt ut samlet). To av disse som jeg nylig har lest er Rabbinerens katt av Joann Sfar og 90`s Love Song av Tor Ærlig.

I Rabbinerens katt møter vi en snakkende katt som egentlig er rabbinerens datter sin katt. Katten som begynner å snakke etter å ha spist en papegøye, er som katter flest sta og egen. Rabbineren vil oppdra den til å bli en god jøde, men katten er kritisk og kverrulerende. Tegneserien foregår i 1930-tallets Algerie og tar opp religion, filosofi, og historie på en morsom, spennede og interessant måte. Boken er en samling av tre utgitte album.

90`s Love Song handler om Joril og Knut som begge har noe de ønsker seg bort fra. Joril fra den lille bygden hun bor i, og Knut fra sin herskesyke kjæreste. De bestemmer seg begge to på hver sin kant for å nyte singellivet og å leve i sølibat. De hadde kanskje lyktes hvis ikke det hadde vært for tivolientertaineren Valemon Wolfmann. Dette er en historie om kjærligheten, forviklinger og som tittelen antyder også en hyllest til 90-årene.


Ingen kommentarer: