mandag 16. mars 2009

Gutten som hadde svar på alt (Q & A)

Ram Mohammad Thomas, en fattig kelner, vinner den indiske versjonen av Vil du bli millionær. Dette var ikke med i produsentenes planer som ikke har penger å utbetale premien med. De arresterer Ram som de mener må ha jukset seg til førstepremien, for å redde sin egen ære. En foreldreløs gutt uten skolegang kan umulig vite svarene på alle de tolv spørsmålene. Sammen med en advokat som overraskende tropper opp på politistasjonen, går Ram gjennom opptakene til programmet, spørsmål for spørsmål for å bevise sin uskyld. Han forteller historier fra livet sitt som forklarer hvordan han kunne svare på spørsmålene i quizen.

Boken er en reise gjennom livet til Ram, gjennom tolv spørsmål og tolv kapitler. Den viser oss flere sider av India, fra den fattigste slummen til overdådige palasser. Livet hans har vært fylt med mange tragedier, fascinerende mennesker og også noen oppturer. Historiene er fortalt med en varme og humor som gjør alle tragediene lettere å svelge. Boken er bygget opp i kapitler hvor hver historie kan leses for seg, men er bundet sammen til en historie med felles begynnelse og slutt.


Vikas Swarup har skrevet denne boken som er opphavet til filmen Slumdog Millionaire.

5 kommentarer:

Janicke sa...

Jeg er usikker på om jeg vil se filmen. Har inntrykk av at det er fullstendig fri tolkning, den er gjort om til en feel-good love-story. Det var ikke det jeg først og fremst festet meg ved da jeg leste den..

Janicke sa...

Når jeg først er innomdeg: har du boktips for påskeferien. Det er til en gutt på 13 og en jente på 10. Ingen av de spiller fotball, de har lest ganske mye og de liker "det meste". Sett det gjerne i ey eget blogginnlegg, tror det er flere som ønsker seg tips for ungene :-)

Silje M.S. sa...

Jeg tror ikke filmen er feel-good før først og fremst på slutten, men har hørt at de har forandret en del. Sånn blir det jo alltid. Tror jeg må se den etterhvert siden alle sier sen er så bra.

Når det gjelder bokanbefalinger til gutten på 13 er det en god del serier som er populære. Sagaen om Darren Shan også skrevet av Darren Shan (første bok heter Skrekkens sirkus). Samme forfatter har også en serie som heter Demonata hvor første boken heter Lord Loss. Ellers er det andre serier som Artemis Fowl av Eoin Colfer, Eragon av Christopher Paolini og Anthony Horowitz sin serie om Alex Rider.

Noen norske:
Jeg likte veldig godt Darlah av Johan Harstad, men den er ganske skummel. Ellers er Stig Holmås sine Guttene i Markegaten og OK Corall gode bøker. Arne Svingen holder på med en serie som heter Adrians atlas hvor det har kommet to bøker.

Jeg har aldri jobbet med barnebøker, så har ikke helt oversikt til jenten på 10 år. Selv var jeg veldig glad i Roald Dahl sine barnebøker og Unni Lindell sine ungdomsbøker. Har også fått et tips om bøkene om Molly Moon av Georgia Byrne og serien om Artemis Fowl skal være fra 10 år.

Gyldendal gir ut bøker i en serie de kaller Marg og bein som skal passe for aldersgruppen 9-13 hvis de liker litt skumle bøker.

På Barnebokkritikk kan du finne anmeldelser og artikler om barne- og ungdomslitteratur.

Janicke sa...

Takk skal du ha - jeg noterer. Vi har en del av det, og Darlah var en kjempesuksess. Nå fikk jeg noen ekstra tips som jeg følger opp!

Silje M.S. sa...

Ja, der ser du. Jeg blir sikkert lettere skremt enn han:-) Hvis han ikke har lest den, er Dødslekene av Suzanne Collins en av mine favorittbøker for tiden. Den er skrevet for ungdom, men vet ikke om jeg ville anbefalt den til hvilken som helst 13-åring. Jeg har lest den første boken i Tomorrow-serien som jeg også likte veldig godt. Det står om begge på bloggen min.