onsdag 5. august 2009

Cirque du freak

Skrekkens sirkus er første bok i serien både om og av Darren Shan. Darren er i starten en helt vanlig skolegutt som liker å spille fotball og å henge ut med sine tre bestekompiser Steve, Alan og Tommy. En dag har Tommy funnet en flyer i broren sin bukselomme som fanger interessen til guttene. Skrekkens sirkus (Cirque du freak) kommer til byen og her kan man oppleve blant annet edderkoppen Madame Octa, Slangegutten, mannen med to mager og Ulvemannen opptre. Læreren deres forklarer at denne type freakshow er helt ulovlig i dag, men før i tiden ble mennesker som så annerledes ut sperret inne i bur av griske svindlere som ville tjene penger på å stille dem ut. Dette stilner ikke akkurat nysgjerrigheten til guttene som er fast bestemt på å se dette med egne øyne. Sirkuset foregår midt på natten og det er ikke bare bare å få tak i billetter. De får til slutt tak i to stk, og jeg røper nok ikke for mye når jeg sier at Darren er en av de som får gå. Sammen med Steve får han innblikk i en verden han kunne ønske han aldri hadde visst om.

Boken er beregnet fra 10 år og oppover og har et ganske enkelt språk. Jeg lurte i starten av boken på om den passet for elever i videregående skole eller om den ble for barnslig, men etterhvert ble ihvertfall jeg både underholdt og skremt. Boken er lettlest og aldri kjedelig. Den er til tider ganske ekkel og jeg ville ikke anbefalt den til sarte sjeler (som det også står på brosjyren til Skrekkens sirkus). Dette er første bok i en serie på 12 om Darren Shan. Cirque du Freak er også filmatisert og kommer på kino 25. september


.

2 kommentarer:

Mari - Escape In A Book sa...

Jeg begynte på Demonata serien til Darren Shan, lånte den første boken på biblioteket. Leverte den inn igjen før jeg var ferdig, men det var nok mest fordi jeg ikke var motivert til å lese den da. Kommer nok til å prøve meg på den igjen senere. I den boken var det også ekle detaljer som f.eks. beskrivelser av rotteinvoller. Jeg er nok i grenseland for å være litt for sart.

Silje sa...

Det ser ut som at Demonata-serien anbefales fra 12 år og oppover mens denne er fra 10 år. Kanskje du skal prøve deg på denne istedenfor:-) Vi tåler sikkert mye mindre enn 10-12 åringer uansett.