mandag 11. januar 2010

Wings


Wings av Aprilynne Pike begynner når hovedpersonen Laurel og adoptivforeldrene har flyttet til byen og hun skal begynne på high school. Hun har tidligere blitt undervist hjemme av moren, men nå mener moren det er på tide å få en noe motvillig Laurel på skole. Laurel vet at hun er litt annerledes. Hun er veganer fordi hun ikke klarer å fordøye annen mat, hun liker helst å være ute, fryser sjelden og føler seg annerledes og litt utenfor på skolen. Allerede første dagen møter hun David som både liker, aksepterer henne og introduserer henne til sine venner. Den dagen Laurel skjønner at det virkelig er noe som er annerledes med henne er David god å ha både som venn og naturfagsnerd. Laurel må reise tilbake til hjemstedet for å finne svar på hvem hun er og hvor hun kommer fra. Dette er starten på et nytt liv og en ny verden for henne.

Dette var en utrolig gøy og spennende bok (nok en gang et godt tips fra Books for keeps) som ble lest ut alt for fort. Jeg har ikke lest noen andre bøker om alver, men synes denne virker original i forhold til andre bøker om overnaturlige vesener. Jeg må innrømme at det var fint å lese en bok av denne typen som ikke handlet om vampyrer for en gangs skyld. Alver er både vakre og fortryllende, men heldigvis ikke blodtørstige. Jeg synes denne boken var veldig fin, lettlest, passe spennende og morsom. Og for de som lurer så inneholder boken som vanlig et romantisk trekantdrama. Jeg har lagt merke til at alvebøkene har veldig vakre omslag og dette passer veldig godt til universet og stemningen ihvertfall i denne boken. Bok nummer to i denne serien, Spells, kommer i mai.

2 kommentarer:

Mari - Escape In A Book sa...

Jeg har lest så mye ymse om Wings men jeg tror nok at jeg må gi den en sjanse. Nydelig cover! Har ikke sett akkurat det før :)

Silje sa...

Jeg likte den ihvertfall, men smaken er jo forskjellig. Har du lest Tithe av Holly Black?