tirsdag 2. mars 2010

Snømannen


Snømannen av Jo Nesbø er bok nummer 7 i rekken om politimannen Harry Hole. Jeg har lest de to foregående som kan være en fordel, men absolutt ikke nødvendig for å følge handlingen i boken. Det er november 2004 og den første snøen har falt. Harry Hole mottar et brev undertegnet Snømannen som han setter i sammenheng med mordet på en kvinne i Oslo, hvor en snømann blir funnet på åstedet. I løpet av etterforskningen finner politiet likhetstrekk til tidligere mord også andre steder i landet, og Harry Hole mistenker at det kan være snakk om en seriemorder. Når det gjelder privatlivet til Harry, har hans tidligere kjæreste Rakel funnet en ny mann, men de to ser ikke ut til å klare å kutte kontakten helt.

Jeg hørte denne på lydbok, lest av Dennis Storhøi, som gjorde en helt grei jobb. Jeg hang ikke ordentlig med i starten og noen ganger hadde jeg noen litt for lange pauser mellom gangene jeg hørte på. Det er ikke så ofte jeg hører på lydbok, så jeg må venne meg til å få med meg alt hver gang. Kanskje dette også var en fordel, for jeg har hørt fra flere at de avslørte morderen for tidlig i boken og det klarte ikke jeg. I begynnelsen av boken reagerte jeg på at stereotypene ble litt for tydelige, men det sluttet jeg med etterhvert. Jeg synes Snømannen tok seg veldig opp på slutten som var utrolig spennende, men med en litt for heltete Harry. Ellers er boken en over gjennomsnittlig god krim med et godt plot som kan anbefales. Den får en sterk 3er.

Ingen kommentarer: