onsdag 6. oktober 2010

Sushi for begynnere


Boken handler i hovedsak om tre kvinner som er tilknyttet hverandre i Dublin. Lisa er en redaktør i et kvinneblad i London med høye ambisjoner om en sjefstilling i New York, men blir heller avspist med en i, i hennes øyne, avkroken Dublin. Ashling er hennes nye assistent som er en tilsynelatende ganske vanlig jente med vanlige bekymringer og som ikke er like glamorøs som sin sjef. Den siste kvinnen er Ashlings vakre venninne Clodagh. Hun er gift med en kjekk mann, har to nydelige barn og bor i et flott hus, men er likevel ikke helt fornøyd med livet. Felles for de alle tre er jakten på lykken og nettopp det som skal gjøre dem fornøyd.

Dette var min første bok av Marian Keyes og en av de få innen den såkalte chiclit-sjangeren jeg har lest. Dette var lett å lese og fordøye, og til tider ganske morsomt. Jeg lot meg rive med i alle sine dramaer og følte sympati og motsatt for karakterene. Det er gøy mens det står på, men ikke noe du husker særlig lenge etterpå. Keyes skriver fengende og jeg raste gjennom de 560 sidene. Det er feelgood og passet meg perfekt i sommerferien. Selv om det er noe forutsigbart blir man heldigvis litt overrasket også. Jeg kommer ikke til å nøle med å lese flere bøker av Marian Keyes hvis jeg skulle trenge noe lett eller oppmuntrende underholdning.

Ingen kommentarer: