torsdag 18. november 2010

Cherry on Top Award


Vi har fått en pris! Både Ellen og Ladybug har gitt oss en Cherry on Top Award for å spre leseglede. Det var morsomt! Nå går jo prisen mest til Silje, siden jeg har skrevet nøyaktig to - 2 - innlegg så langt. Jeg vikarierer jo for Silje mens hun er ute i permisjon, så jeg får svare for henne - selv om hun fortsatt skriver litt på fritiden...

Her er reglene:

1. Takk den du har mottatt prisen fra
2. Kopier prismerket til bloggen din
3. Fortell hvilke 3 forfattere du regner blant dine favoritter, og nevn en yndlingsbok per forfatter
4. Send prisen videre til 5 mottakere som du føler fortjener den.

Jeg har nok mer enn tre favorittforfattere, men jeg velger disse tre:

A for Austen, Jane. Jeg liker forfattere som tar meg med til eksotiske, underlige steder. Det kan bety Tolkiens Middle-Earth eller Kiplings India, men ingen verden er merkeligere enn Jane Austens. Den består av en liten småby i England tidlig på 1800-tallet. Dvs. egentlig bare noen få overklassefamilier i småbyen, og bare den delen av livet deres kvinnene har adgang til. Den består av teselskaper, spaserturer i hagen, høflig konversasjon, brevskrivning... og har mer drama, humor, spenning, følelser og klokskap på hver side enn de fleste får inn i hele forfatterskapet sitt. Ingen har noensinne skjønt helt hvordan hun fikk det til, eller klart å kopiere henne. Min favorittbok er Pride and Prejudice.

B for Borges, Jorge Luis. Borges' bøker ligner ikke på noen andre, samtidig som de ligner på alle andre. Han skrev ikke romaner, men korte historier han kalte "fiksjoner". Han ville, for eksempel, ikke skrive en roman. I stedet ville han late som om romanen allerede var skrevet, og skrive en anmeldelse av den. Eller han ville gjenfortelle en episode fra verdenslitteraturen, men lagt i munnen på en biperson, og gjort nesten ugjenkjennlig, slik at vi først i de siste linjene skjønner hvem vi leser om. "Fiksjonene" hans er unike, men samtidig refererer de hele tiden til andre bøker - de er en inngangsport til all annen litteratur. De opprinnelig spanske tekstene er gitt ut om hverandre på norsk og engelsk - det første jeg leste av ham var den norske samlingen Borges - fra A til Z.

C for Carter, Angela. Hun skrev også korte tekster - hun skrev romaner også, men det er novellene jeg liker best. De er basert på ny og gammel populærkultur, fra Hollywood til Brødrene Grimms eventyr. Men Carter snur oppned på de velkjente historiene, vrenger dem med innsiden ut og viser oss det mørke, blødende hjertet i dem. Min favoritt er The Bloody Chamber. Finn ut hva som egentlig hendte med Rødhette og Askepott.

Jeg sender prisen videre til:

1 kommentar:

Ellen sa...

Så det er i Bergen du har hamna, Bernt, etter du var på Fauske :)