mandag 8. november 2010

Ombord på Dragen


1805: Kaptein Will Laurences fregatt erobrer et fransk skip vest for Madeira. Ombord finner han et drageegg... Det er en overraskelse, men ikke en STOR overraskelse. For i "Hans majestets drage" av Naomi Novik blir Napoleonskrigene utkjempet med drager.

Til Laurences forskrekkelse holder egget på å klekkes. Det er ikke bra, for dragen må temmes når den er nyfødt - og den som temmer dragen, er bundet til den for livet. Ingen ombord har det minste lyst til å bli drageflyger, aller minst Laurence. Men slik går det jo, selvfølgelig.

Dermed må Laurence forlate sin elskede britiske marine, og melde seg til tjeneste i Hans majestets Drageflygerkorps. Karrieren hans er ødelagt, den sosiale prestisjen hans er blåst bort og Drageflygerkorpset tar ikke akkurat vennlig imot ham. Men så er det dragen da, den tapre, kloke, stolte og kjærlige Temeraire. Så helt ulikt sjøkrig viser det seg heller ikke å være: de kjempesvære dragene må ha både mannskap og offiserer, og Laurence får bruk for både sine lederevner og sin kamperfaring.

For oss som elsker både engelske sjøromaner og bøker med drager er dette rene Kinder-egget. Dette er Hornblower som fantasy. Det finnes etter hvert ganske my science fiction som er tydelig inspirert av Hornblower, fra Jean-Luc Picard til Honor Harrington, men jeg kan ikke komme på noe så klart eksempel innen fantasy-genren. Temeraire-serien mottas derfor med takk - det er første bok på norsk, men på engelsk er det kommet ut seks titler nå.

Jeg kan ikke gi en sekser. Novik prøver å ta tonen fra de klassiske sjøromanene, men det glipper litt av og til. Det kan hende det skyldes oversettelsen. Stort sett er jeg likevel veldig godt fornøyd, jeg gir en femmer og har tenkt å lese flere bøker i serien.

2 kommentarer:

Mari - Escape In A Book sa...

Drager i krig? Dette hørtes ut som en veldig spennende serie.

Jeg har jeg gitt deg Cherry on Top awarden på bloggen min :)

Ellen sa...

Du er tagget og har fått awarden "Cherry on Top Award" :)