søndag 11. desember 2011

Himmelfallen

Himmelfallen av Brian Selznick er en bok som består av både tekst og tegninger. Rose og Ben har hver sin historie, en i tegninger og en i tekst der de begge to forsøker å finne de bitene som mangler i livene deres. Ben har nylig mistet sin mor og selv om han har det godt hos sin tante og onkel føler han seg ikke hjemme der. Han har aldri visst hvem som er faren hans, men nå bestemmer han seg for å finne ut av det. Rose og drar også ut på leting etter noe, sitt store idol, den kjente filmskuespillerinnen Lillian Mayhew. De to historiene skjer med 50 års mellomrom, i hhv 1927 og 1977, men skal likevel vise seg og ha en sammenheng.



Denne boken er på over 600 sider, men la deg ikke skremme av det. Veldig mange av sidene består av tegninger, og selv om de inneholder mye så tar de ikke så lang tid. Historien i boken er fin, men kanskje ikke så original i utgangspunktet. Tegningene bidrar likevel til å gjøre den nettopp veldig original. Illustrasjonene er utrolig uttrykksfulle og beskriver i grunn en del ting mye bedre enn teksten. For eksempel kan ikke hovedpersonen høre og dette blir fremstilt for meg på en måte som gir meg et bedre inntrykk av hvordan det må være enn jeg har fått før. Jeg synes dette er en veldig spennende måte å lage bøker på og ikke minst at Brian Selznick mestrer å blande både to historier, og tekst og bilder på en utrolig god måte. Jeg vil gjerne lese mer av både forfatteren og andre bøker som er laget på denne måten. Jeg har ikke lest hans bok Oppfinnelsen av Hugo Cabret og gleder meg veldig. Denne kommer på kino til neste år med selveste Martin Scorsese i registolen, så det er bare å få lest den. Jeg gir denne boken full pott på karakterskalaen til tross for at historien kunne vært mer original. Boken i seg selv er både original og uttrykksfull og det er jo snart jul:-)

Denne omtalen var en del av Cappelen Damms bokbloggturne og jeg var den siste ut i årets siste turne. Her er de andre som har blogget før meg. God jul alle sammen!

The Witch of the North
The Labyrinthine
Av en annen verden
Flukten fra virkeligheten
Sunadokei
Carolines verden

Ingen kommentarer: