mandag 6. juli 2009

Englefjes


Da jeg begynte på denne boken satt jeg på fergen til Våge på Tysnes. Jeg har sikkert hørt det før, at Englefjes av Ingelin Røssland foregår på Tysnes, men jeg var ikke klar over det da jeg begynte på akkurat den boken akkurat da. Det er alltid ekstra morsomt å lese bøker som omhandler steder man kan kjenne igjen eller finne frem til etterpå. Jeg hadde en liten sightseeing til blant annet Uggdal og Våge etter at boken var ferdiglest for å gå i Engel Winges fotspor.

Så, for de som ikke vet hva denne handler om eller hvem Engel Winge er: Engel er en ganske rå og ung heltinne på 17 år som har fått sommerjobb i lokalavisen på Tysnes. Hun er av typen som liker å grave litt dypere i sakene hun får i oppdrag å skrive om, og de ender opp med å bli noe ganske annet enn de koselige sommersakene de i utgangspunktet skulle være. Engel er ikke den som gir seg før hun kommer til bunns i sakene og liker å jobbe på egen hånd. Dette gjør at hun blir både upopulær og utsatt for livsfare. I denne boken begynner det med noen ulovlige naust som etterhvert fører henne til noen lagt verre forbrytelser.

Engel Winge minner meg om en annen ung heltinne, Veronica Mars, fra TV-serien med samme navn som jeg også er veldig glad i. Engel er nok hakket råere, og boken mindre moraliserende enn en amerikansk high school-serie. Hun har for eksempel en hasjrøykende bestemor med en utsvevende litauisk kunstnerelsker som omsorgsperson, og er så klart ikke helt uskyldig selv heller. Jeg synes kanskje at mysteriet i Englefjes kunne vært noe grundigere gjennomgått, det skjer veldig mye på kort tid, men boken er både morsom, spennende og tøff. Jeg har til nå lest to bøker av Ingelin Røssland og vil mer enn gjerne lese flere. Jeg får starte med neste bok i denne serien, Englejakt, som står i bibliotekets hyller. Bok nummer tre, Engleslakt, kommer desverre ikke før vår 2010.

2 kommentarer:

Lille søster sa...

Har lånt første bok, men ikke fått lest den ennå.

Anonym sa...

Oia