onsdag 16. desember 2009

Sammen er vi en og en



Anders møter Maria den første dagen på videregående og faller pladask. Han vet ikke hvordan han skal oppføre seg rundt henne eller mot henne og gjør det meste feil. Selv om de liker hverandre godt er ikke det å bli kjærester på ordentlig så veldig lett. Det er først når Maria reiser bort for en periode at Anders begynner å forstå hva han egentlig føler. Denne boken er en del av serien Gyldendals beste kjærlighetsromaner for ungdom og det er først og fremst det det handler om; kjærligheten. Det er også en bok om å være ung, usikkerhet, kameratskap, festing og å passe inn.

Jeg har tidligere skrevet at jeg ikke har så store problemer med å leve meg inn i en 15-16 år gammel jentes følelsesliv, men når det gjelder det motsatte kjønn er det noe annerledes. Jeg synes det er interessant, men jeg kan ikke identifisere meg på samme måten (naturlig nok). Jeg blir mer frustrert og oppgitt over handlinger og tankesett enn i motsatt tilfelle hvor jeg ofte kjenner meg så godt igjen at jeg kjenner det i magen. Andreas går gjennom en frustrerende tid, han dummer seg stadig ut, har kjærlighetssorg, men kommer seg videre med mye galgenhumor. Boken er full av sarkastiske kommentarer, for det mangler ikke på det fra hovedpersonen, som gir den noe ekstra. En liten bok om ungdomstid og forelskelse med mye humor.

2 kommentarer:

Mari - Escape In A Book sa...

Jeg føler heller ikke at jeg har noe problem med å sette meg inn i unge jenters følelsesliv. Det er vel ikke så rart i og med at de færreste av oss glemmer hvordan det var å være ung og forelsket. Men det hadde vært interessant å lese det hele fra en gutts perspektiv, tenker meg nok at det ikke er like lett å sette seg inn i hvordan det er å være en forelsket tenårings gutt :)

Veldig fint omslag på boken forresten!

Mari sa...

Veldig fin bok i det hele tatt, synes jeg. :-)