tirsdag 9. juni 2009

Havprinsen


Havprinsen er skrevet av Kristine Rande som er elev på Danielsen videregående her i Bergen. Dette var grunnen til at boken i første omgang fanget min interesse. Havprinsen er første bok av tre eller fire bøker (er vel ikke helt klart ennå) og handler om David Davidsen. David vokser opp på et barnehjem i Bergen. Moren hans forsvant på havet for syv år siden og han har selv alltid følt en dragning mot havet. Dypt der nede finnes det en sprekk i havbunnen, og under der er det en annen verden, kalt Regnumia, som vi mennesker ikke vet noen ting om. Her finnes det en blanding av ny og gammel teknologi, merkelige skapninger, blod i alle slags farger, og mørke hemmeligheter.

Endelig har jeg fått lest ferdig denne boken. Jeg la den vekk en stund i starten fordi den var litt treig, og bunken av andre bøker jeg ville lese vokste. Andre gang jeg begynte på den klarte jeg å glemme den på jobben før en helg, så jeg begynte på en annen bok. Jeg har likevel ikke klart å gi den opp, og er nå glad jeg har fått lest den. Boken er litt opp og ned, fra ikke så bra til veldig bra. Språket har ofte dårlig flyt, noen av karakterene er endimensjonale, og hovedpersonen David virker innimellom yngre enn sine 13 år. Universet som utspiller seg under havet er derimot både fascinerende og spennende og gjør boken verdt å lese. Jeg merker at forfatteren er inspirert av Harry Potter, men det er likevel en original historie. Jeg håper at språket og karakterene utvikler seg til det bedre i løpet av de neste bøkene for dette er absolutt noe jeg vil lese mer om.

Ingen kommentarer: