tirsdag 23. mars 2010

Jern


I Jern av Torgrim Eggen flytter flere mennesker til Folkvang, en tidligere folkehøyskole i Østfold for å forberede seg til verdens undergang. Den nyreligiøse bevegelsen som holder til der kaller seg Perennial Spirituality Center og ledes av sør-afrikanske Biv Boeser. Hans lære går ut på at alle trossystemer er sanne og stammer fra samme sted. Alle peker mot dommedag hvor kun noen få utvalgte skal overleve. Romanen har tre hovedpersoner som av ulike grunner havnet på Folkvang. Gro mistet den lille datteren i en ulykke og sliter med å finne tilbake til et normalt liv, vi møter henne først som Yasmina i egen blogg og deretter gjennom e-poster og e-dagbok. Ove er narkoman og på rømmen fra den litauiske mafiaen, han møter vi gjennom et manus på en dokumentarroman han håper på å få gitt ut. Ina skriver doktoravhandling i sosialantropologi og har feltarbeid på Folkvang under navnet Tina. I tillegg får vi gjengitt foredrag og youtube-videoer med Biv Boeser på Folkvang. Romanen har altså en spesiell og annerledes oppbygging og har ingen nøytral fortellerstemme.

Jeg synes formen på boken er spennende og annerledes. Blogginnlegg med grove skrivefeil og intime utleveringer, hovedpersonenes forandring etterhvert som de blir mer og mer overbevist og Biv Boesers taler som kan få enhver til å gruble. Jeg er kjent med en god del av konspirasjonsteoriene som florerer blant annet på nettet og mange av disse er tatt med i boken. Jeg kan nevne farlige svineinfluensavaksiner, at Barack Obama er Antikrist, USA står bak 9/11, og at enden skal komme i 2012. Jeg synes selv det meste av dette er uinteressant og overhører det, men denne boken får meg likevel til å tenke. Boken tar for seg en tid med svineinfluensahysteri og finanskrise hvor folk har vært redde og konspirasjonsteoretikerne har hatt ekstra mange strenger å spille på. Boken er satirisk, men gjør ikke narr av de nyreligiøse. Dette gjør at leseren selv kan gjøre seg opp meninger underveis, men er også en svakhet, fordi jeg ikke alltid forstår hvor forfatteren vil med boken. Boken er ellers lettlest
(bortsett fra noen av foredragene til Biv Boeser som jeg synes var kjedelige), underholdende og setter i gang tankevirksomhet hos leseren.

Dette er en del av en bokbloggturne i regi av Cappelen Damm hvor Predikeren skrev første innlegg i går, og Ladybug på Underhold meg skal fortsette i morgen.

Ingen kommentarer: