tirsdag 6. april 2010

Hva har du lest i påsken?


Jeg er veldig glad i krim, men har lest en del mindre av det de siste par årene. Nå i påsken kjente jeg en trang til denne sjangeren og Min kamp første bind måtte nok en gang ta en liten pause. Det ble bare tid til en krim denne gang, og det var en av mine favoritter, Harlan Coben, sin siste bok på norsk, Hold tett.

Etter at Adam Baye sin kamerat tok livet av seg har Adam blitt mer innesluttet og humørsyk. Foreldrene er bekymret og bestemmer seg etter lange diskusjoner for å overvåke datamaskinen hans med spionprogramvare. Mistenkelige meldinger mellom Adam og en ukjent tyder på at sønnen holder ting skjult. Samtidig blir en kvinne bortført og drept, og familien Bayes naboer har en syk sønn som desperat trenger en nyretransplantasjon. Har disse tre sakene en sammenheng? Det får du vite hvis du leser Hold tett.

Nok en gang leverer Coben en spennende og god krim. Han skriver ikke bøker med handling eller karakterer du husker lenge etterpå, men det er utrolig underholdende og spennende mens det står på. Hvis jeg har en litt treig leseperiode som jeg har hatt nå, er det alltid bra med en Coben-bok for å få opp tempoet og lysten. Jeg har ihvertfall ikke blitt skuffet av hans bøker så langt. Hvis jeg skal utsette noe på akkurat denne boken, så synes jeg at deler av oppklaringen var litt for kort. Boken bygget opp mot noe som kunne vart litt lenger. Forøvrig kunne godt boken vart litt lenger, for jeg ville ikke at spenningen skulle ta slutt.
Hva har dere andre lest i påsken?

Ingen kommentarer: