mandag 16. november 2009

Alltid Alice

Alice Howland er 50 år, professor i psykologi ved Harvard-universitetet, gift med John og har tre barn. Alice begynner å merke at hun har blitt mer glemsk, men avfeier det med at hun har kommet i overgangsalderen. En dag topper det seg med at hun ikke finner veien hjem fra jobb og hun kommer seg endelig til legen. Der får hun etter diverse tester diagnosen tidlig Alzheimers sykdom. Alice er sterk og prøver å takle sykdommen så godt hun kan med ulike øvelser og tilpasninger. Samtidig har hun en familie å ta vare på, en ektemann som er mest opptatt av karriere og en datter som ikke vil studere til Alice sin store fortvilelse.

Dette var en utrolig god leseopplevelse som jeg er glad jeg ble tipset om på bloggen Books for keeps. Alltid Alice er både rørende, sterk og interessant. Mest interessant er den fordi leseren får se sykdommen fra den sykes perspektiv. Vi får følge Alice i det hun ikke vet selv at hun glemmer og det hun prøver å skjule så godt hun kan at hun glemmer. Hun har en "profesjonell" tilnærming til sykdommen som gjør det hele veldig usentimentalt og sterkt, og innimellom fikk den meg faktisk til å le. Jeg er enig med tidligere nevnte blogger i at dette virker veldig realistisk og at jeg måtte minne meg selv på at det er en fiktiv historie.


Ingen kommentarer: