fredag 3. april 2009

Påskekrim

Hvorfor forbinder folk flest påske med krim? Det er krim på tv, på radioen, og ikke minst leser mange krimbøker i påsken. Noen mener det startet med kriminalromanen "Bergenstoget plyndret i natt" som ble gitt ut rett før påske i 1923.

Dagbladet om påskekrim
Wikipedia om påskekrim

Min påskekrim i år blir "Ute" av Natsuo Kirino som ble anbefalt på bloggen "Maris mørke hjørne". I tillegg hadde jeg glemt å avbestille en krim fra bokklubben som het "På kanten av stupet" av Jane Hill. Jeg har aldri hørt om henne, men den så spennende ut, så jeg får se om jeg rekker å lese den også.

Mine krimfavoritter er Karin Fossum og Minette Walters. Ingen av disse skriver vel såkalt tradisjonell krim, men har mer fokus på psykologisk innsikt og mellommenneskelige forhold enn selve krimgåten og løsningen av den.

God påske!!

Ingen kommentarer: