mandag 21. september 2009

Hvis jeg blir


Mia er 17 år, opptatt av klassisk musikk, og spesielt celloen sin, og rockekjæresten Adam. De to er i hver sin musikalske verden, noe som kan by på utfordringer. Valget mellom kjærligheten og musikken kan virke vanskelig og ikke til å unngå da bandet til Adam begynner å slå an, og Mia søker på den prestisjetunge kunstskolen Juillard. Skal hun tørre å dra fra venner og familie for å satse på musikken? Så en dag blir Mia og familien utsatt for en bilulykke og Mia får et mye vanskeligere og viktig valg å ta, et valg om liv og død. Her er det historien tar et vendepunkt tidlig i boken, og jeg vil ikke avsløre for mye om hvordan.

Selv om handlingen beskrevet over kan virke deprimerende er historien om Mia og familien hennes både fin og faktisk til tider ganske morsom. Foreldrene hennes er ikke som alle andre foreldre og dette gjør boken ekstra fengende å lese. Karakterene som er med er interessante og godt beskrevne. Du føler du blir kjent med dem på kort tid. Siden både Mia, Adam og foreldrene hennes er lidenskapelig opptatt av musikk er dette også en av hovedingrediensene i boken.
Handlingen veksler mellom det som skjer på sykehuset etter ulykken, og det som har skjedd tidligere. Den gir mange tilbakeblikk fra livet til Mia, som da hun møtte kjæresten Adam og da hun ble storesøster til lillebroren Teddy. Den er overraskende lite sentimental, men jeg synes det tar litt tid før jeg blir ordentlig rørt og virkelig forstår hvor vanskelig valget hun må ta er. Jeg synes også boken av og til er litt overtydelig, for eksempel tar det litt tid før Mia skjønner en del ting som virker åpenbare. Dette gjør at boken ikke får toppkarakter av meg, men en STERK 3er.


Denne boken var del av en bloggturné der flere bokbloggere skrev hver sin omtale av den. Her er lite utvalg:




Ingen kommentarer: