mandag 28. september 2009

Den perfekte ungdomsbok?

Forrige fredag var jeg på Kapittel i Stavanger og hørte forfatteren Terje Torkildsen fortelle om boken Marki Marco som han skrev i samarbeid med ungdomsskoleelever. Han ønsket å skrive den perfekte ungdomsbok for de som vanligvis ikke er så glad i å lese. Elevene fikk ikke vite hvem forfatteren var før helt på slutten av prosessen. Han sendte et par kapitler av gangen til elevene (eller læreren) og så ga de tilbakemeldinger til ham helt til det ble en bok av det. Det var en lang prosess, men forfatteren mente han hadde lært en hel del om hva ungdommene ønsket av en bok. De ønsket blant annet mest mulig handling og lite skildringer og informasjon/forklaringer. Boken skulle også inneholde sex, romantikk, humor og minst en helteaktig karakter.

Marco er 16 år gammel, opprinnelig fra Bosnia, men flyktet til Moulindam i Belgia sammen med sin mor da han var liten. Han er opptatt av fugler og sniker seg ofte rundt i slottsparken for å ta bilder av det spennende fuglelivet der. En dag ser han en ung naken kvinne som står og røyker. Han tar bilde av henne og blir etterhvert mer og mer fascinert av den ukjente kvinnen. Dette er starten på både den beste og verste sommeren i Marcos liv, hvor hemmeligheter om hva som egentlig skjedde med familien hans i Bosnia som setter både hans eget og andres liv i fare avdekkes.

Jeg visste ikke at boken var en del av et sånt samarbeid da jeg leste den. Så vidt jeg kan se oppfyller boken alle kravene ungdommene stilte. Jeg synes boken er spennende og actionfylt, men det skjer litt for mye på kort tid for min smak. Man får ikke en ordentlig oppbygging av spenning før avsløringene kommer på løpende bånd, og får derfor ikke helt tid til å bli overrasket eller å lure på svarene selv. Nå er jo ikke boken beregnet på meg, men en annen type leser, og det er helt bevisst at boken er skrevet på denne måten. Jeg synes likevel den var verdt å lese, for det er ingen dårlig bok. Så er det ganske spennende å se hva de ungdommene det er vanskeligst å få til å lese egentlig vil ha. En bekreftelse på det er at boken fikk UPrisen tidligere i år, hvor juryen er ungdomsskoleelever fra hele landet. Torkildsen er i disse dager ute med en ny ungdomsbok, Dystopia 1, som jeg gleder meg til å lese.

1 kommentar:

Mari sa...

Spent på hva du mener om Dystopia...