mandag 4. januar 2010

Mer om bokåret 2009

Bokåret 2009 har gitt meg mange gode opplevelser og introdusert meg til en ny type bøker og nye forfattere. Jeg har lest en god del ungdomsbøker som jeg ikke har lest noe av siden jeg selv var i målgruppen. Flere av disse har vært blant mine favoritter. Jeg har lest tegneserieromaner og mer på engelsk enn jeg har gjort tidligere år. Det jeg har lest mindre av er krim, men det har blitt plass til noen krimbøker også. Jeg har i år lest 47 bøker og 8 tegneserier som jeg er ganske sikker på er mer enn jeg har lest på mange mange år. Det har med andre ord vært et veldig godt leseår og jeg satser på at 2010 blir like bra. For min egen nysgjerrighets skyld har jeg satt opp noen tall for hva jeg egentlig har lest.

Bøker av norske forfattere: 16

Bøker på nynorsk: 4

Bøker på engelsk: 18

Ungdomsbøker: 24

Kvinner/menn: 24/23

Fofatterens nasjonalitet: 9


Jeg har lest bøker av fofattere fra 9 ulike nasjoner, men de mest eksotiske er nok India og Japan. Jeg har ikke dekket alle kontinenter for jeg har ikke lest bøker av forfattere fra Sør-Amerika eller Afrika, så jeg får se om jeg får gjort noe med dette til neste år. Mitt mål for 2010 er å lese flere norske forfattere, for her har jeg mange hull, og å finne gode, lettleste bøker på engelsk først og fremst for gutter, for dette trenger jeg mer av i jobben.

Ingen kommentarer: