tirsdag 29. juni 2010

Lett og morsom sommerunderholdning


For et par uker siden leste jeg en bok som heter A Match Made in High School av Kristin Walker. Jeg leste om den første gangen hos Maria og tenkte dette var noe for skolebiblioteket.

Litt om handlingen: Fiona skal begynne i sitt siste år på high school og ser ikke for seg de store forandringene. Hun skal henge med bestevenninnen, fortsette å være en outsider og å være avstandsforelsket i den samme gutten. Dette forandrer seg da rektor allerede første skoledag annonserer at sisteårselevene skal delta i et ekteskapskurs som skal vare hele året. Alle elevene blir paret opp og de får ikke velge selv hvem de vil være gift med det neste året. Som dere skjønner blir dette skoleåret alt annet enn normalt for Fiona og de andre elevene. Det oppstår mange pinlige, morsomme og lærerike situasjoner.

Jeg hadde visse forventninger til denne boken etter å ha lest og sett en god del serier og filmer fra amerikansk high school. Denne boken ga meg mye av det jeg forventet og litt ekstra. Den er noe forutsigbar, men ikke nok til at det blir irriterende. Jeg likte godt at karakterene ikke er altfor sterotype og at klisjeene er noe dempet (litt er lov, men når det blir for mye blir jeg bare oppgitt). Spesielt samspillet mellom hovedpersonen Fiona og hennes "ektemann" er godt skrevet og morsomt å lese. Boken var veldig lettlest og fengende, og passet ypperlig for meg i disse sommertider. Altså en bok å anbefale til de som vil ha noe lett og morsomt i sommer.

2 kommentarer:

Maria sa...

Så bra at du likte den, er enig med at slike bøker passer perfekt om sommeren. Ikke noe altfor seriøst :)

Mari - Escape In A Book sa...

Når både du og Maria har skrevet så rosende om boken tror jeg kanskje at det er på tide at jeg kjøper den. Veldig godt med litt lett underholdning på sommeren :)