torsdag 10. juni 2010

Tunneler



Tunneler er skrevet av Roderick Gordon og Brian Williams og er første bok i en serie. Denne boken er en del av Cappelen Damms bokbloggturne. I går blogget Dorthea om den og i morgen skal bloggen Drops fra Theresesgate skrive om boken.

Will Burrows er 14 år gammel og bor i London sammen med foreldrene og søsteren sin Rebecca. Han er en utenfor både på skolen og hjemme, bortsett fra en lidenskap for graving etter gamle ting som han deler med sin far. Han deler graveprosjekter både med sin far og med sin ene venn Chester. En dag forsvinner Will sin far fra hjemmet og ingen aner hvor han har tatt veien. Ingen mistenker at det har skjedd noe kriminelt, men Will er sikker på at noe er galt og starter sin egen etterforskning. Her starter eventyret som skal lede de to og oss inn i en underjordisk verden med mange overraskelser og farer.

Jeg har desverre hatt altfor liten tid og ro til å lese i det siste på grunn av travle dager både på jobben og hjemme. Dette har preget lesningen av denne boken. Heldigvis er den både lettlest og spennende, så det har ikke vært å altfor vanskelig å ta den frem. Dette er begynnelsen på en spennende og lovende fantasyserie for ungdom som jeg nok kommer til å lese videre i. Den har blitt sammenlignet med Harry Potter, men det blir vel alle bestselgere i denne sjangeren, men jeg synes ikke den når helt opp dit for min del. Jeg får ikke samme nærhet og sympati med karakterene i denne boken, men det kan jo endre seg utover i serien. Den er likevel absolutt leseverdig for både unge og gamle, men må advare mot noe banning og sterke scener for de yngste.

Ingen kommentarer: